برگ سبز گمرکی چیست؟

زمانی که شخصی قصد وارد نمودن کالایی به کشور را دارد ، ابتدا باید مدارکی را تحویل گمرک دهد تا بتواند کالای خود از گمرک را با دریافت برگه سبز گمرکی، خارج نماید که این برگ سبز ، توسط کارشناسان گمرک صادر می شود و اطلاعات مربوط به کالا ، مشخصات آنها ، نام شرکت وارد کننده ، شماره سفارشات و مواردی از این قبیل بر روی آن درج می . . .

برگ سبز گمرکی چیست؟ تاسیس کردن شرکت برای انجام دادن معاملات تجاری ، امروزه رونق زیادی پیدا کرده است . افراد تاجر نیز ، فعالیت های تجاری خود را که شامل ، صادرات و واردات را باعایت کردن قوانین و مقررات کشور ، تنظیم کرده و پس از یک فرایند طولانی ، کالایی را به کشور وارد نموده یا از آن ، به مقصد دیگر کشورها ، صادر می نمایند .

با این حال ، این امر ، نیازمند انجام دادن تشریفات خاصی است .از جمله این تشریفات ، می توان به دریافت برگ سبز گمرکی اشاره نمود . در پاسخ به این سوال که برگ سبز گمرکی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ درجواب  ، باید گفت که برگ سبز گمرکی ، مهم ترین مدرک برای ترخیص کالا از گمرک می باشد که با صادر شدن آن ، اجازه خارج کردن کالا از گمرک به متقاضی کالا داده می شود .

به عبارت دیگر در پاسخ به سوال برگ سبز گمرکی چیست؟ می توان گفت: زمانی که شخصی قصد وارد نمودن کالایی به کشور را دارد ، ابتدا باید مدارکی را تحویل گمرک دهد تا بتواند کالای خود از گمرک را با دریافت برگه سبز گمرکی، خارج نماید که این برگ سبز ، توسط کارشناسان گمرک صادر می شود و اطلاعات مربوط به کالا ، مشخصات آنها ، نام شرکت وارد کننده ، شماره سفارشات و مواردی از این قبیل بر روی آن درج می شود.

مراحل دریافت برگ سبز گمرکی چیست؟

در گذشته برای دریافت برگ سبز گمرک، باید حتما به گمرک مراجعه می کردید و مدارک لازم را به کارشناس گمرک تحویل می دادید. اما در حال حاضر این مراحل به صورت اینترنتی انجام می شوند و برای جلوگیری از برگ سبز گمرکی جعلی، برگه های گمرک به صورت الکترونیکی صادر می شوند.

برای دریافت برگ سبز، در اولین مرحله باید اظهارنامه گمرکی تنظیم کنید و در مرحله بعدی پس از ثبت این اظهارنامه در سایت مورد نظر، مدارک لازم در سایت بارگذاری شده و هزینه را باید پرداخت کنید. برای ثبت نام برگ سبز گمرکی باید به سامانه epl (پنجره واحد تجارت فرامرزی) مراجعه نمود. در این سایت می توان برای استعلام پروانه سبز گمرک با کد ملی نیز اقدام کرد.

برای گرفتن برگ سبز، شما باید اظهارنامه گمرکی را تهیه کنید. به همین دلیل وارد سایت ثبت نام برگ سبز شوید. و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، درست می توانید وارد سامانه شوید .برای دریافت این اطلاعات، می توان به صورت حضوری به یکی از گمرکات مراجعه کرد.

بعد از ورود به حساب کاربری، اطلاعات فرم اظهارنامه را تکمیل کنید. اگر که اظهارنامه گمرکی قابل قبول  گمرک قرار داشته باشد، مرحله کنترل کالاها در گمرک آغاز خواهد شد. در چنین شرایطی ارزیاب کالاها را باشد مورد بررسی قرار دهد و  در نهایت اظهارنامه گمرکی را امضا کند.

در مراحل بعدی باید هزینه های مربوطه به صدور برگ سبز را طبق تعرفه پرداخت کرده و بعد از تایید شدن پرداخت، پروانه گمرکی یا همان برگ سبز گمرکی، صادر می گردد. مالیات برگ سبز گمرکی شامل پرداخت هزینه هایی مثل حقوق گمرکی، سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد عوارض هلال احمر و چند مورد دیگر است.

هزینه های دیگر برگ سبز گمرکی شامل هزینه تخلیه و بارگیری، انبارداری گمرک و استاندارد سازی نیز می باشد. محاسبه کردن اين هزينه ها کاری تخصصی می باشد که توسط کارشناسان رسمی دادگستری امور گمرکی انجام می شود. بعد از صادر کردن برگ سبز گمرک، صاحب بار با استفاده از آن فرایند ترخیص کالا از گمرک را می تواند پیگیری کند.

مجوز گرفتن برگ سبز گمرکی

در کارهای تشریفات گمرکی تعدادی از اصطلاحات وجود دارد که به موضوع صادرات و واردات کالا ارتباط دارد . پروانه گمرکی به سندی گفته می شود که توسط گمرک صادر می شود به این معنی که عملیات ارزیابی تمام شده ، و صاحب کالا با گمرک تسویه حساب کرده و می تواند کالا را به خارج از گمرک ارسال کرد.

این مجوز گمرکی برای کالاهای تجاری و غیر تجاری صادر می شود و بدون آن نمی توان عملاً کالا را ترخیص کرد. در سال های اخیر پروانه سبز گمرکی تماما الکترونیکی است، پس از خروج کالا از گمرک، لیستی به نام لیست رمز دریافت خواهید کرد که دو عدد در آن وجود دارد و همچنین استعلام مجوز گمرک ضروری است.

در برگه گمرک چه اطلاعاتی ثبت می شود؟

به طور کلی در هر برگ گمرک اطلاعات مختلفی ثبت شده که از مهمترین اطلاعات در این سند عبارت اند از :

  • شماره ثبت محصول
  • تعداد دارایی ها
  • نوع محصول
  • تاریخ ورود کالا به انبار
  • تاریخ خروج کالا از انبار
  • شماره انبار
  • شماره بیجک
  • شرکت وارد کننده

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کارت برگ سبز گمرکی

برای گرفتن کارت گمرک همچون دیگر کارت های شناسایی نیاز به ارائه مدارک شخصی می باشد .برای این منظور می بایست اغلب مدارک زیر را ارائه نمایید تا موفق به دریافت مجوز سبز برای گمرک شوید. این مدارک عبارت اند از:

  • اصل و همین طور کپی کارت ملی، شناسنامه و کارت بازرگانی
  • ثبت سفارشات تجاری
  • بیمه نامه
  • حساب انبار
  • برگه ترخیص کالا
  • بارنامه
  • فاکتور کالاهای وارداتی یا صادراتی
  • گرفتن مجوز بهداشتی با توجه به نوع کالا (در مواقعی که وضعیت سلامت کالا مهم باشد).

پشتیبانی انبارچی